Det här ingen ko på isen!

1 mei 2008 - Uppsala, Zweden

Hejhej,

Elke dag leren we van een aantal Zweden een Zweedse zin. Vandaar de titel: Er is geen koe op het ijs! Wat ook wel betekent: Doe maar rustig aan.

afgelopen weekend was exhausting. Vrijdagavond na een pre-party (drank in de bar is niet te betalen) met een heel stel dronken malloten (spanjaarden, croaten en weet ik wat meer) de Pluto, bar downtown, onveilig gemaakt. En je bent er echt onveilig; Enschede met z'n wanhopige mannen (over het algemeen, maar jullie natuuurlijk niet! :) ) is er niets bij. Binnen vijf minuten de zweedse en italiaanse hete lichamen van me afgeslagen en voor ik het wist was het alweer sluitingstijd. Helemaal dronken en platzak thuisgekomen, stond de helft van de partygang op mn balkon stond te springen.

Na een heerlijk lange ochtend in bed ben ik op mn gammele oude herenfietsje gesprongen om naar de enige echte IKEA te gaan; wat moet je anders in Zweden als je je verveelt op de zaterdagmiddag. 's Avonds naar een dinnerparty in een andere studentenflat geweest. De iraniers, japanners, chinezen en hongaren vonden de hollandse pancakes met spek om te smullen!

Zondags alleen maar geslapen, boek gelezen en een Zweedse simkaart gefikst. Maandag de hele dag op de uni gewerkt. 's Avonds koffie gedronken met de bewoners op de gang en jawel hoor, werd ik wederom lastig gevallen door de hete Italiaan van vrijdag. Hij had trouwens wel een goede smoes om aan te kloppen: of ik nog steeds een fiets zocht en dan niet morgen met hem naar een fietsenzaak om samen twee fietsen te kopen zodat we korting zouden krijgen. Helaas, heb ik al een fiets... Vervolgens blijft die Italiaan een uur plakken, daar gaat mn Greys Anatomy...

Dinsdags was er niets speciaals maar woensdag daarentegen een tripje naar Uppsala. Daar werd de lente ingeluid met een groot spectakel: alle mensen die hun examen hadden gehaald mochten met een wit hoedje zwaaien en een berg afrennen. Gevolg is dat alle studenten van Zweden zich in Uppsala en Lund verzamelen om zich helemaal dronken te zuipen. Zo was er toch nog een groep vikingen!beetje een koninginnedag-gevoel voor mij. De rest van de middag ben ik met een groep naar Gamla Uppsala (oude Uppsala) gegaan om daar een aantal grafheuvels en een kerkje te bezoeken. In het kerkje is ook een steen in de muur gemetseld ter nagedachtenis van Celsius, jaja de uitvinder van de temperatuurschaal. En ook meneer Lineus, de bioloog, is afgestudeerd in Uppsala.

Vandaag is het dag van de arbeid, een dag waarop heel Zweden vrij is. Dat betekent verplicht uitslapen en de hele dag nietsdoen voor mij. Euh, geen probleem!

Vi ses!

Anke

1. Heleen:
    4 mei 2008
    Hoi Anke!
    Wat leuk om je verhalen te lezen!! Gaaf dat je daar veel andere buitenlandse studenten ontmoet. Zo te lezen vermaak je je goed.. Heel erg veel plezier, en ik ben benieuwd naar je volgende berichtjes! Have fun!
    X Heleen
  2. Mark:
    4 mei 2008
    Hee Anke, klinkt als een goed verhaal... Vooral dat rustig aan doen klinkt als muziek in de oren!
    Heb zin in 26 - 29 juni!
    Xje
    Mark
  3. Shanna:
    5 mei 2008
    Hey!

Vet cool dat Zweden! Ik merk alweer dat je je goed kunt vermaken, nice :) Ik kijk nu ook erg uit naar mijn tripje, zeker nu ik jouw coole verhalen lees!

Have fun!
    Groetjes,
    Shanna
  4. Bio:
    6 mei 2008
    Hee Ankie, Stankie...dus flink aan de drankie :) Goed bezig meis..

Hoe gaat het met je opdracht? Kun je wel wat doen?

Bio x
  5. Linda:
    6 mei 2008
    He Anke!
    Gaat het nog allemaal goed daar? Aan je verhalen te zien vermaak jij je daar wel:)! Ik hoorde inderdaad al dat Carlos opgetreden had in Zwolle, maar had je mailtje te laat gelezen...jammer.
    Nou succes daar he!
    X Linda
  6. Nienke:
    8 mei 2008
    hee Anke,
    was je nou in Zweden of in Enschede? haha...
    En die dag van de arbeid was hier ook superrelaxt! Doen ze toch beter dan in Nederland he!
    kus Nienke