Bezoek uit Nederland!

12 juli 2008 - Västerås, Zweden

Gister was m'n laatste stagedag: 18:30 u m'n verslag ingeleverd, goede beoordeling gehad, de boel opgeruimd, de begeleider op bier getrakteerd en lekker thais gegeten met een paar vrienden om de vakantie in te luiden!

Twee weken geleden heb ik met Mark en Arjen een paar daagjes vakantie gehad. Donderdag 26 juni kwam De Roij naar Stockholm, ik was natuurlijk te laat op het station om hem op te halen omdat ik al een aantal uurtjes in Stockholm aant ronddwalen was. Het eerste wat we deden is bij ons hostel inchecken en lekker Thais eten! Daarna after dinner dippen op Djurgården een groot natuur eiland midden in Stockholm. De terugweg in een autenthieke Zweedse tram op weg naar Gamla Stan (de oude stad). Daar hebben we heerlijk romantisch genoten van een Italiaanse pasta met een rood wijntje! De wedstrijd Spanje-Rusland in een Ierse pub gekeken en op naar het hostel. In het hostel heerlijk geslapen; dronken kerels op de kamer en een krakend bed. Het ontbijt in Gamla Stan was echt heerlijk (duur) waarna we naar een uitkijkpunt gelopen zijn om Stockholm eens even te overzien. Daarna teruggegaan naar Djurgården om het Pippi Långstrump museum en het Vasamuseum met z'n sodeknetters groot oud schip :-) te bekijken. Daarna, na een lekkere Thaise maaltijd terug naar Västerås, waar het vreetfestijn doorging met pizza's, knäckebröd en film kijken. De volgende dag Västerås bekeken: de 'hier heb ik nou al die tijd doorgebracht' universiteit, de 'we moeten weg want er komt een bruiloft over vijf minuten'kerk, het 'even koffie halen' kasteel, de 'waar is het beulhuisje' wijk en natuurlijk 'after dinner dip in het park' Thais eten! 's Avonds lekker loempia's gebakken en natuurlijk nog knäckebröd gegeten met bier en film. De volgende dag zijn we weer naar Stockholm gegaan waar we nog even de wisseling van de wacht hebben gezien. Daarna Mark op de bus gezet en een aantal uurtjes in Stockholm rondgedwaald om te wachten op Arjen. Echt superdagen gehad!

Toen Arjen aankwam was het al een uur of acht 's avonds. We hadden echt superhonger en zijn bij een kebabtentje gaan eten in Gamla Stan. Beetje rare man: 'Ow, ik maakte een grapje, je moet toch meer betalen..." Maar wel lekker gegeten. Daarna rondgedwaald op Södermalm, een eiland in Stockholm, en daar ook de voetbalfinale gekeken. Daarna op naar ons hostel, een rood bootje midden in Stockholm, echt knus. De volgende ochtend een lekker ontbijtje gehaald en gezocht naar de dikke kanonskogel ergens in een huis van Stortorget. De ober die we aanspraken over de kogel keek ons wel een beetje raar aan, maar wist ons uiteindelijk te vertellen waar ie zat. Toen op zoek naar tiny alley, de smalste steeg in Stockholm, maar die hebben we helaas niet kunnen vinden. Toen we bij The Royal Palace kwamen konden we nog net even de wisseling van de wacht bewonderen, en regen, heel veel regen. Dus moesten we wel op de koffie bij de koning. Daarna, hoe kan het ook anders, Thais gegeten en naar het muziekmuseum gelopen die niet open was. Toen naar Skeppsholmen gelopen omdat daar een oude scheepswerf is. Maar die konden we ook niet vinden. Dus toen hebben we maar even de kerk bezocht die niet open was. Daarna hebben we ons eigen museum bezocht: de metro, de metrohallen van Stockholm zijn namelijk elk op een andere manier prachtig geschilderd. Dus lekker in de metro genieten van kunst. Waarna we op Järntorget lekkere cheesecake hebben gegeten. Daarna met de bus weer naar Västerås. 's Avonds begonnen met een flesje rode wijn en tussendoor nog even naar Mahgol geweest omdat ze naar de VS is en ik haar niet meer zal zien... Daar waren ook andere Persische mensen dus dat kwam goed uit voor Arjens Iranavontuur (die morgen begint). Daarna hebben we geprobeerd wakker te blijven tot de zon opkwam maar dat is niet echt gelukt. Echter de volgende nacht hebben we die nog wel even gezien, gelukkig! In Västerås zijn we de volgende dag naar de universiteit, de kerk en het friluftmuseum geweest. Dit laatste museum is een openluchtmuseum met oude huisjes en mensen verkleed van vroeger. Daarna nog even lekker shoppen! En 's avonds naar Ling omdat hij chinees ging koken voor ons. Arjen heeft daarna nog even de perzen bezocht voor wat extra informatie. De volgende ochtend heb ik Arjen alweer op de trein gezet. Weer een paar mooie dagen voorbij.

Verder heb ik veel aan m'n opdracht gewerkt gezien de deadline steeds dichterbij kwam. Afgelopen weekend was er nog een oude autofestival in Västerås, overigens de grootste van Europa. Ik vond het erg leuk omdat ik heel veel van oude auto's houd :-(

En nu is het alweer vakantie, vandaag nog even de IKEA bezocht en m'n kamer opgeruimd, alvast wat spulletjes ingepakt en morgen nog een dagje uit met wat vrienden en morgenavond komt Rijk: De vakantie is begonnen!

1. Arjen:
    12 juli 2008
    Hejhej Anke!
    Het was echt super chill in Zweden!! Vond het ook erg leuk om je Zweedse vrienden te ontmoeten :-)
    Groetjes en een goede vakantie,
    Arjen
  2. Nienke:
    13 juli 2008
    He Mutz! doe je nog meer dan (Thais) eten? ;)
    fijn dat je je daar prima vermaakt, ik verlaat overmorgen met tranen in mn ogen Cusco....
    Veel liefs nien
  3. Anne Woertman:
    17 juli 2008
    leuk om weer wat van je te lezen! al besloten wat jullie nu gaan doen? als je nog meer info wilt, dan moet je t maar laten weten hoor!!
    ha det jätte bra!
    kram :)