Verjaardags-, Midzomer- en Verlovingsfeest

25 juni 2008 - Västerås, Zweden

Hej hej!

In het weekend van 14 juni weer lekker in Västerås gebleven. Er was een festival in Västerås. Ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien in Zweden. Zelfs in Stockholm is het vrij rustig maar in Västerås was het dat weekend een dolle boel. Waar al die mensen opeens vandaan kwamen, weet ik ook niet. Maargoed, op het festival waren wat tenten met bandjes, kraampjes met rotzooi en een kleine kermis. In één van de tenten lekker op z'n Nederlands voetbal gekeken met m'n oranje Xoun-trui en een biertje erbij. Zaterdag lekker uitgeslapen en niets gedaan de hele dag. 's Avonds natuurlijk weer voetbal kijken, dit keer Zweden - Spanje. Daarna het festivalterrein opgelopen en rondgehangen en met één van de jongens van het robotproject nog even naar een rockcafe geweest waar een aantal bandjes optraden. De alto's in Nederland zijn er niks bij...

Zondag heb ik mijn verjaardag gevierd. Niet een ordinaire zuipparty zoals we die in Nederland kennen maar een internationale foodparty. Heb verschillende mensen uit verschillende landen uitgenodigd en gevraagd of ze ieder iets traditioneels uit eigen land wilden voorbereiden. Echt een groot succes: van 14.00 u - 19.00 u getafeld: dat bedoel ik nou pa, ma en zus, met lang tafelen! Heerlijk gegeten: Persisch, Italiaans, Chinees, Zweeds en lekkere monchoutaart na.

Dinsdag 17 juni geprobeerd ergens Nederland-Roemenie te kijken met Ling. Dit is niet gelukt, de wedstrijd Italie - Frankrijk was belangrijker in Zweden... Zat ik daar in de kroeg in het oranje met natuurlijk sinaasappelsap (omdat chinezen echt geen druppel alcohol kunnen hebben). Daarna afscheid genomen van Olena uit Oekraine... Woensdag foodparty gehad met alleen maar chinezen, erg gezellig. Je verstaat er echt helemaal niets van! Ik begreep wel dat ze de monchoutaart erg lekker vonden.

Afgelopen vrijdag was het dan zover het grootste feest van Zweden begon rond een uur of twee 's middags: Midsommar. De langste nacht in Zweden wordt al eeuwen gevierd. Er wordt een groot kruis gemaakt van takken en bladeren met aan beide uiteinden twee ballen, ofwel een reuzepenis! De meisjes dragen allemaal jurkjes en bloemenkransen en dansen om de paal heen. Klinkt een beetje raar, en is het ook wel. Iets met vruchtbaarheid... Daarna wordt er haring, aardappels met sour cream en aardbeien gegeten.

Ik was uitgenodigd om het feest bij m'n begeleidster thuis te vieren. Een supermooi zweeds rood huis met veel ramen, een sauna (met een raam dat uitziet op het meer), zonnepanelen en houten vloeren. Verder buiten een mooie oude stijger aan het water, twee terassen en veel tuin en bomen. Geen ander huis in de omgeving, prachtig! Het was supergezellig, met 7 mensen in totaal bijna alleen maar Zweeds gehoord en gepraat. Best lastig, en erg vermoeiend. Op een gegeven moment dacht ik iets op te vangen van: wil je met me trouwen? En jawel hoor, m'n begeleidster werd ten huwelijk gevraagd, de ringen en champagne kwamen tevoorschijn. Erg bijzonder om dit mee te maken! Verder de hele avond lekker gegeten en wijn gedronken, toppie.

Zaterdag was de premiere van de film 'Sex and the City', daar moesten we natuurlijk met een aantal meiden heen. Heerlijk, de hele zaal vol vrouwen. Voor de film werd nog een grote boodschappentas met snoep verloot. Het meisje dat hem won, deelde alles uit. Daarna de wedstrijd Nederland - Rusland gekeken, beetje jammer. Zondag lekker dagje met Melika gehad: naar IKEA, lekker eten en filmpje kijken.

Deze week nog even lekker met m'n stageopdracht bezig geweest en morgen komt De Roij alweer langs: Super veel zin in!

Tot de volgende keer maar weer!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mark:
    25 juni 2008
    Ankeeeee!!!!! Ik ben mijn tas aan het pakken nu! Het was mooi weer he, dan neem ik alleen korte broeken mee!! Tot morgen 1 uur in Stockholm!!!
  2. Anne Woertman:
    27 juni 2008
    hej anke!
    klinkt weer mooi je verhaal! en jaa...midsommar is leuk :) hoe lang blijf je nog daar?
    ha det bra och njut av solen!
    kram
  3. Manon:
    27 juni 2008
    Heb jij een oranje XOUNtrui??!
  4. Heleen:
    28 juni 2008
    Wat gaaf om je verhalen weer te lezen! Cool zeg, een huwelijksaanzoek meemaken in een soort Villa Kakebont (zo zag het er een beetje uit op de foto)! Nog heel veel plezier he! Liefs, Heleen
  5. Nienke:
    3 juli 2008
    Chica!!!!
    over 1,5 week al afscheid? en ben je met alles dan al klaar? Dan zeker rondreizen?
    Ik zit hier heerlijk in het warme Santa Cruz, maar vanavond 38 uur in de bus om naar Buenos Aires te gaan... pfff! Maar goed, daarna weekje relaxen!
    meid, ik mis je, en we skypen!
    Beso, Nienke
  6. Mark:
    8 juli 2008
    He Anke,

Ik wilde nog even zeggen dat ik het tof vond in Stockholm! Echt super! Tot snel in NL!

Gr
  7. Thiele:
    11 juli 2008
    Hey Anke!!

Ik neem aan dat vandaag je laatste stagedag is? Nou, in ieder geval heel veel plezier en een fijne vakantie samen met Rijk! Heel veel plezier met vissen! Hopelijk vangen jullie meer dan Mark en Robbie op de Ebenheazer;)

Doeg!
    Thiele